Närbild av rosa och vita Bougainvillea blommor

Hotellenes bærekraftsarbeid

Apollo ønsker å gjøre det enkelt for mennesker å oppdage nye deler av verden, ulike kulturer, språk, religioner, tradisjoner, lukter og smaker. Vi er inspirert av ideen om at kunnskapen om, opplevelsen av og samspillet med våre vertsland bidrar positivt til å øke innsikten, respekten og forståelsen til mennesker fra ulike kulturer og land.

Apollos bærekraftsarbeid fokuserer på hele reisen: hjemme, på flyet og ute på destinasjonene. Arbeidet er fokusert på menneskerettigheter, klimaendringer, bærekraftige produkter og en bærekraftig leverandørkjede.

  • Apollo øker kontinuerlig bærekraftskravene til leverandører og partnere.

  • Apollo jobber aktivt for å minimere sitt klimaavtrykk.

  • Apollo jobber, gjennom industrisamarbeid, aktivt for å bidra til utvikling av bærekraftig reiseliv.

Siden 2015 er Apollo en del av det privateide tyske konsernet REWE Group. REWE Groups bærekraftsstrategi fokuserer på alle sine forretningsområder, for å skape og gjøre tilgjengelige bærekraftige alternativer innen reiseliv og forbruk. Her kan du lese mer om REWE Groups bærekraftsarbeid. Apollo tilhører DERTOUR Group hvis bærekraftsarbeid er oppsummert som "Committed to the World". Her kan du lese mer om DERTOURs bærekraftsarbeid og arbeidet som utføres innenfor rammen av DERTOUR Foundation. Våre sertifiseringer

travelife pålogging

Travelife er en global sertifisering som viser at turoperatører jobber bærekraftig og tar ansvar for miljø og samfunn. Sertifiseringen krever at bedrifter oppfyller strenge krav til bærekraft og bidrar til en positiv utvikling innen reiselivet.


Vårt bærekraftsarbeid

Kroatien

Våre samarbeidspartnere

Apollo har de siste årene inngått flere strategiske partnerskap, som er valgt for å dekke de forskjellige områdene av selskapets bærekreftsarbeid, slik som menneskerettigheter, sexturisme, dyrevern osv. Disse partnerskapene gjelder på nordisk nivå og utover disse kan hvert lokale marked velge lokale partnere og prosjekt. Partnerskapene omfatter slikt som utdanning, seminarer, donasjoner, forelesninger og kundeaktiviteter.

thailand strand

Retningslinjer og retningslinjer

I mange år har Apollo vært forpliktet til å minimere og fullstendig eliminere alle brudd på arbeids-, sosiale og miljømessige standarder i vårt leverandørnettverk. Våre retningslinjer danner et bindende rammeverk for våre kommersielle relasjoner med våre partnere. Våre retningslinjer og mål er blant annet beskrevet. i våre etiske retningslinjer og våre etiske retningslinjer for leverandører, som begge støtter bedriftens sosiale og miljømessige ansvar.Apollo jobber for kontinuerlig å forbedre sosiale og miljømessige forhold på tvers av hele verdi- og forsyningskjeden.

Fjell og båter

Vårt bærekraftarbeid på destinasjoner

I dag er turisme en av verdens største arbeidsgivere. Turisme skaper etterspørsel etter hotell, restauranter, transport og shopping, som igjen gir mange nye arbeidsplasser og tilsig av kapital. Imidlertid må Apollos tilstedeværelse i forskjellige land alltid gjøres med respekt for mennesker og den lokale kulturen.

Samos bassengområde

Vårt bærekraftsarbeid på hotell

Apollo tilbyr i dag en rekke hotell som er bærekraftig sertifisert av Travelife og hotell som er miljømerket av Green Key. Målet vårt er å øke disse med 10 % per år.

fly som flyr over himmelen ved solnedgang

På flyreisene

Ingen måte å fly på er så bærekraftig som en charterreise. Apollo jobber med å fylle flyene til siste sete. Å fylle flyene til nesten 100 % er betydelig mer miljøvennlig enn å fly med halvtomme fly. En annen viktig komponent i flyruten er at mellomlandinger sjelden eller aldri foretas. Ved ankomst til og avreise fra reisemålet tilbys også felles transportløsninger, etter samme modell; busser, båter.

Barn i Thailand

Menneskerettigheter

Ansvaret for å beskytte menneskerettighetene ligger ikke utelukkende hos staten. Selskaper er også ansvarlige innenfor sin innflytelsessfære for å beskytte menneskerettighetene og sikre at de ikke er medskyldige i juridiske brudd på andre. Dette gjelder også turisme og dens komplekse verdikjede sammen med dens myriade av tjenesteleverandører og destinasjoner. Den må identifisere menneskerettigheter som er iboende for industrien og gradvis integrere dem i forretningsprosesser. DERTOUR Group har tatt denne veien. Vi ønsker å fremme positiv utvikling og bedre situasjonen for de berørte.

grønne planter med sollys som skinner mellom bladene

Klima kompenserer for turen

Apollo samarbeider med GreenSeat (Climate Neutral Group) hvor alle våre forretningsreiser er klimakompensert. Vi tilbyr våre kunder klimakompensasjon for deres reiser, enten gjennom GreenSeat eller gjennom en annen aktør. Nedenfor følger forslag til ulike selskaper for klimakompensasjon. Kompensasjonen utbetales direkte til den respektive organisasjonen.

Kritthvit strand med turkisblått vann i Kroatia

Hvordan reiser jeg mer bærekraftig?

Som reisende kan du bidra til bærekraftig turisme ved å være nysgjerrig – stille spørsmål og stille krav. Bruk sunn fornuft og vær ydmyk overfor kulturen og stedet du besøker. Her er noen tips til hva du selv kan gjøre for å reise mer bærekraftig.

hender som fanger vann

Bærekraftsstrategi

Som en del av den nest største reiselivsorganisasjonen i Europa, med tilstedeværelse på mange destinasjoner rundt om i verden, er det en selvfølge for oss å handle bærekraftig. Apollos arbeid er dedikert, ekte og langsiktig.

Kroatia

Bærekraftsrapporter

Skilpadde

Dyrevernsarbeid

Apollo tar avstand fra aktiviteter der dyr utnyttes. Vi har ikke med utflukter eller aktiviteter med dyr i fangenskap og allerede i 2014 fjernet vi aktiviteter som elefantridning og svømming med delfiner.

kvinne som står i vann og planter planter

DERTOUR Foundation

DERTOUR Foundation ble grunnlagt i 2014 av Apollos eier DERTOUR for å samle gruppens sosiale engasjement. I dag finansierer stiftelsen mer enn 97 prosjekter i 28 land, hvorav de fleste har som mål å styrke lokalbefolkningen til å redusere fattigdom og ulikhet, beskytte naturlige habitater og fremme dyrevelferd.

bro omgitt av trær og grøntområder

Sertifisering

DERTOUR NORDIC AB, en del av DERTOUR GROUP, har jobbet dedikert med bærekraft i mange år, i alle enheter som inngår i konsernet. Apollos første bærekraftsstrategi ble etablert i 2009 og Apollo Travelife ble sertifisert, som den første turoperatøren i Skandinavia, allerede i 2015.

Apollo reiseleder

Apollo som arbeidsplass

Etikk, bærekraft og samfunnsansvar er hjørnesteiner i Apollos virksomhet, og det gjennomsyrer både det interne arbeidet og samarbeidet med eksterne leverandører og partnere. Barns rett til beskyttelse og alles rett til gode arbeidsforhold er spesielt viktig for oss når vi beveger oss i et globalt miljø, hvor dette ikke alltid er en selvfølge.​Apollos ambisjon er at alt personell skal være opplært, motivert og forpliktet til å utføre sine oppgaver på en ansvarlig og bærekraftig måte. Ved å kontinuerlig lære opp og informere ansatte, skaper Apollo et fundament som gjør det mulig å effektivt integrere bærekraftsarbeid i virksomheten. Tydelige retningslinjer og retningslinjer beskriver både Apollos regler så vel som verdier og tilnærminger – hvordan vi opptrer i hverdagen. Her kan du lese mer om hvordan vi i DERTOUR Group jobber med bærekraftsspørsmål. Her kan du ta del i Apollos bærekraftsrapporter.