Godt å vite om hotellene
Her har vi samlet det som du bør vite om våre hoteller. Les mer om inn- og utsjekking, måltider på hotellet, tilgang til wifi, informasjon om basseng og mye mer.
Avstander oppgitt i hotellfakta er til nærmeste badestrand og nærmeste lokalsenter, ikke nødvendigvis den største eller beste destinasjonen. Alle avstander er målt fra hotellets tomtegrense.
Dobbeltrom
Et dobbeltrom betyr et rom for to personer med to separate senger, en dobbeltseng eller en grand-lit (smalere enn en standard dobbeltseng).
Enkeltrom/rom til eget bruk
De fleste hotell har kun et lite antall enkeltrom, noe som derfor kan være relativt dyrt. Enkeltrommenes størrelse, standard og beliggenhet kan noen ganger være dårligere enn dobbeltrommene. I enkelte perioder kan det tilbys dobbeltrom eller leiligheter til privat bruk. Vær oppmerksom på at du da må betale et enkeltromstillegg/tomsengstillegg.
Interiørbilder av rommene
Interiørbildene du finner i hotellbeskrivelsene våre er typiske eksempler. Avløpsrør på bad er ofte svært smale. På mange hotell, spesielt i Hellas, blir du derfor bedt om å legge papiret i en spesiell beholder ved siden av toalettet. Sklisikring og dusjforheng mangler generelt. Både totalareal og planløsning kan variere mellom leilighetene i samme leilighetshotell.
Vær oppmerksom på at design og romoppsett kan variere mye mellom ulike destinasjoner og fasiliteter, alt fra veldig enkelt til mer tradisjonelt utstyrt. Er det minibar kan du ikke regne med å bruke den som kjøleskap.
Bildene er noen ganger tatt med såkalte vidvinkellinser, noe som gjør at hotell, bassenger og rom kan virke større enn i virkeligheten. Husk at hoteller også har rom i andre retninger enn det som vises på bildet og at ikke alle rom ser like ut eller er like store. Noen hotell har også flere bygninger enn den/de som er vist på bildet. Hvis du har noe å påpeke eller hvis du har funnet en feil på nettsiden, send oss en e-post
Interiørbilder
Interiørbildene du finner i hotellbeskrivelsene våre er typiske eksempler. Både totalareal og planløsning kan variere mellom leilighetene i samme leilighetshotell.
Vær oppmerksom på at design og romoppsett kan variere mye mellom ulike destinasjoner og fasiliteter, alt fra veldig enkelt til mer tradisjonelt utstyrt. Er det minibar kan du ikke regne med å bruke den som kjøleskap.
Bildene er noen ganger tatt med såkalte vidvinkellinser, noe som gjør at hotell, bassenger og rom kan virke større enn i virkeligheten. Husk at hoteller også har rom i andre retninger enn det som vises på bildet og at ikke alle rom ser like ut eller er like store. Noen hotell har også flere bygninger enn den/de som er vist på bildet. Hvis du har noe å påpeke eller om du har funnet en feil på nettsiden, send en e-post til mailto:[email protected]
Vi har gitt alle hotell som er med i vårt charterprogram en egen klassifisering, som består av en rekke soler som vi håper vil hjelpe deg med å finne standarden du ønsker. Klassifiseringen er vår egen og er ikke alltid den samme som den offisielle klassifierngen av hotellet Derfor er det vanskelig å sammenligne klassifiseringer mellom ulike land. Du finner hotellets offisielle klassifisering under Fakta-fliken på hvert hotell. Vår egen klassifisering
To soler tilsvarer reisemålets enkleste overnatting i vårt program. Et pluss indikerer at et hotell er litt bedre enn gjennomsnittet for sin kategori. I vurderingen tar vi hensyn til hvilke fasiliteter hotellet eller leilighetshotellet tilbyr i tillegg til romstandarden. Et hotell med vanlige mellomklassestandard er merket med pluss dersom hotellet for eksempel har basseng, hage eller tennisbane. For leilighetsalternativer som ikke tilbyr fasiliteter som restaurant og svømmebasseng, er vurderingen basert på leilighetens standard og utstyr. Det er viktig å merke seg at standarden varierer fra land til land og at samme klassifisering derfor kan fremstå noe forskjellig i ulike land.
Endringer i klassifisering Enkelte hoteller og leiligheter kan endre klassifisering. På apollo.no står den klassifiseringen som til en hver tid gjelder. Prisen er alltid tilpasset den aktuelle klassifiseringen.
Romkategorisering
Vær oppmerksom på at hoteller kan ha andre romtyper enn det vi tilbyr. Vær også oppmerksom på at det samme rommet kan kalles én ting på vår nettside og noe annet på hotellets nettside.
Leilighetene kan variere i størrelse og planløsning på ett og samme hotell, og leilighetene kan ha forskjellig beliggenhet. Leilighetene er ofte enklere utstyrt og innredet enn hva vi er vant med hjemmefra. Alle leiligheter har bad med wc, dusj og/eller badekar, om ikke annet er opplyst. Leilighetene er utstyrt etter antall ordinære sengeplasser, både når det gjelder møbler og øvrig utstyr. Mange leiligheter har ikke sofagruppe e.l. Sengene har normalt ikke overmadrass. Det finnes kjøkken eller kjøkkenkrok, med enkelt kjøkkenutstyr, kun ment for enklere matlaging. Noen leiligheter av høyere standard kan ha bedre utstyr, men f.eks. ostehøvel, potetskreller, vinåpner o.l. finner du bare sjeldne tilfeller. Bestikk, servise o.l. er beregnet etter ordinært antall personer i leiligheten, og innfrir de nasjonale turistmyndighetenes minimumskrav. Oppvaskbørste, rengjøringsmiddel, vaskeklut og toalettpapir er vanligvis ikke inkludert.
Ettromsleilighetene
Ettromsleilighetene er ofte små og består av et kombinert sove- og oppholdsrom med kjøkkenkrok. Noen leiligheter kan også være et dobbeltrom med kjøkkenkrok. Spiseplassen kan noen ganger være på balkongen/terrassen. Enkelte leiligheter har begrensede luftemuligheter, for eksempel kun lufting gjennom terrassedøren.
Toromsleilighetene
Toromsleilighetene består som oftest av ett soverom og kjøkken, eller ett soverom og et kombinert kjøkken/oppholdsrom. Noen leiligheter har to separate soverom og kombinert kjøkken/hall. Spiseplassen kan noen ganger være på balkongen/terrassen.
Treromsleilighetene
Treromsleilighetene består som oftest to soverom og kombinert oppholdsrom med ekstraseng og kjøkkenkrok, og spiseplass i oppholdsrommet eller på balkongen/terrassen. Andre leiligheter kan bestå av tre soverom, hvor det ene har kjøkkenkrok.
Utformingen og planløsningen kan variere i stor grad også innen ett og samme anlegg, så vel som mellom forskjellige anlegg og feriesteder. Beliggenheten kan også variere innen anlegget, og noen rom/leiligheter kan ligge under bakkeplan (se hotellbeskrivelse).
Overbooking
Selv om vi har faste kontrakter med våre hotellpartnere, kan det skje at hoteller er overbooket, det vil si at hoteller leier ut flere rom enn de faktisk har. Dette kan bety at vi må flytte deg til et annet hotell. Vår praksis i slike tilfeller er at du får innkvartering på et hotell/leilighetshotell av samme standard og beliggenhet. Dersom vi mottar informasjon om overbooking før reisen starter, få du beskjed på forhånd. Skjer overbookingen i siste øyeblikk, blir du informert av våre reiseledere når du ankommer reisemålet.
Bytte av hotell
Velger du å bytte hotell under reisen, må du som regel betale et avbestillingsgebyr for hotellet du flytter fra, og prisforskjellen på det nye hotellet. Dette betales direkte på reisemålet. Det er ikke alltid mulig å bytte hotell under oppholdet, da dette avhenger av ledig kapasitet.
Hvilken uteplass rommet eller leiligheten har fremgår av hotellbeskrivelsen og på bestillingsbekreftelsen din. Noen rom og leiligheter har ikke uteplass; dette vises også i hotellbeskrivelsen og bestillingsbekreftelsen. På enkelte hotell og leilighetshoteller er det mulig å bestille en spesiell utsikt som havutsikt, delvis havutsikt eller utsikt mot bassenget.
Begrepet terrasse innebærer som regel beliggenhet på grunnplan. Markbalkong ligger også på grunnplan, og det er ikke utgang fra balkongen. Balkongenes størrelse kan variere på samme hotell. Fransk balkong er ofte betegnelsen på en luftebalkong der det ikke er plass til å sitte. OBS! Selv om leiligheten kan benyttes av flere enn to personer, er det ikke alltid plass til flere enn to på balkongen. Det er heller ikke alle balkonger/terrasser som er møblert, og ev. møblement er ikke alltid tilpasset det totale antall personer som rommet/leiligheten har plass til.
Svømmebasseng Det er normalt ikke badevakter ved bassengene. Hotellenes svømmebasseng er sjelden oppvarmet. Det bassengene er oppvarmet holder de som regel en temperatur på cirka 22 grader, men temperaturen kan synke noen grader om morgenen og kvelden, og kjølig vær. I lavsesong og ved kaldt vær kan bassengene være avstengt i perioder. Apollo anbefaler alle familier å ha med og benytte badebleier til babyer og små barn i bassengene. Bading Enkelte bakterier som normalt er ufarlige, kan trives i bassengvannet når lufttemperaturen er høy. Når man oppholder seg lenge og ofte i vannet får man konstant vann i øregangene og dette kan føre til infeksjon. Det anbefales at man skyller øregangene og tørker seg godt mellom hvert opphold i bassenget. Solsenger På de aller fleste hoteller er solsenger ved bassenget inkludert. På stranden (om denne tilhører hotellet eller er offentlig) vil man i mange tilfeller måtte betale ekstra for solsenger. Er solsenger her inkludert, vil dette som regel være oppgitt i hotellinformasjonen. Vær oppmerksom på at det som regel er færre solsenger ved bassenget enn det antall gjester det er plass til på hotellet.
Treningsrom/trimrom Treningsrom/trimrom varierer i størrelse og utstyr på de ulike hotellene, og kan i de fleste tilfeller ikke sammenliknes med et større treningssenter.
Størrelse på sengen
De vanlige sengene på rommene/leilighetene er enten to separate senger, en dobbeltseng eller en grand-lit (smalere enn en vanlig dobbeltseng)
Ekstrasengrabatter for barn og voksne
På mange hotell er det mulig å få ekstraseng på rommet/i leiligheten. Ekstrasengen består vanligvis av en sovesofa, feltseng el.l., noe som betyr mindre komfort enn en vanlig seng. Sengene, ordinære som ekstrasenger, kan være mykere/hardere enn vi er vant med hjemme. Rom og leiligheter er også utformet for to personer, så du bør forvente redusert plass med en ekstra seng på plass. Men siden det er en enklere sengetype får du også rabatt! På noen hotell er det kun ekstrasenger for barn, og på noen hotell kan barn dele seng med foreldrene sine. Spør oss hva som gjelder på ditt hotell og om det er mulighet for annen type seng. Og bestille i tide, da antall senger er begrenset. Det er ikke vanlig med overmadrass verken i ordinære senger eller i ekstrasenger.
Trillevogn og sprinkelseng på våre utvalgte hotell for barnefamilier
På alle våre utvalgte hotell for barnefamilier tilbyr vi trillevogn- og barnesengutleie for barn under 2 år. Priser oppgis ved bestilling. Slik bestiller du: Du bestiller en trillevogn eller barneseng i det fjerde trinnet i bestillingsdialogen på apollo.no, under "Bestill og avbestill alternativer". For at vi skal kunne håndtere din forespørsel er det viktig at dette bestille før avreise. Et depositum for trillevognen på 50 EURO eller tilsvarende betales på stedet på destinasjonen. Reparasjon av eventuelle skader som oppstår på sulkyen bekostes av kunden. All håndtering angående depositum og eventuelle kostnader for reparasjoner utsettes til destinasjonen.
Barneseng på andre hotell
På våre andre hotell bestiller og betaler du for sprinkelseng direkte på hotellet, sog dette ligger utenfor vår regi. Det legges inn som et ønske ved bestilling, og blir videreformidlet til hotellet, men kan ikke garanteres. Husk at standardkravene er lavere enn i Norge.
Dette er skatter som alle besøkende må betale og bestemmes av noen land av ulike årsaker. Avgiften tas ut av lokale myndigheter, er personlig og betales alltid på reisemålet under oppholdet. Skatten varierer avhengig av faktorer som antall hotellnetter, bostedets standard og reisemål. Det er viktig å noter seg at betalingen ikke på noen måte kan gjøres via Apollo eller noe man kan forhandle seg bort fra. Skattene kan endres på kort varsel og uten forvarsel.
Vannrasjonering kan forekomme i de fleste destinasjoner. Det er vanlig at vann varmes opp av solfangere på taket, noe som gjør at vannet ikke er like varmt i dårlig vær og i perioder hvor mange hotellgjester dusjer samtidig. Vær oppmerksom på at strømbrudd, olje- og vannmangel og varmtvannsmangel kan forekomme. Oppvarming av hotell med sentralvarme skjer normalt etter behov. Aircondition er tilgjengelig på noen hotell, noen ganger med individuelle kontroller. Noen hotell tar et gebyr for klimaanlegg som betales lokalt på stedet, se under den respektive hotellbeskrivelsen. Klimaanlegget er noen ganger bare slått på i noen timer/dag. Under for- og ettersesongen er den sjelden slått på. Med hensyn til miljøet – tenk på energiforbruket!
Renholdet er vesentlig enklere enn hva du er vant til hjemmefra. Renholdet kan skje på for- eller ettermiddag. Med rengjøring menes normalt at gulvet blir feiet eller tørket, avfall tømt, hel eller delvis rengjøring av badet samt oppredning av ordinære senger. Oppvask inngår ikke i renholdet av leilighet/rom. Noen steder må man selv tømme kjøkkensøppel. Oppvaskmiddel, børste, klut o.l. må man kjøpe selv. Rengjøring før ankomst inngår i det antall rengjøringsdager som er oppgitt i hotellbeskrivelsen. De fleste hoteller har minimum to dager i uka hvor det ikke blir rengjort. Renhold er ikke inkludert under oppholdet på uspesifiserte reiser. Skifte av sengetøy på mellomklassehoteller skjer stort sett en eller to ganger i uka. En-ukes gjester får som regel ikke skiftet sengetøy i løpet oppholdet, to-ukers gjester får ett sengetøyskift i løpet av oppholdet. Håndklær skiftes vanligvis 1–3 g/uke.
I noen land er fuglearter fredet, og fugleredene kan derfor ikke fjernes selv om de f.eks. er bygget på din balkong. Be ev. hotellet om ekstra renhold av balkong eller terrasse ved behov.
På de fleste av våre hotell og i enkelte leilighetsalternativer er det oppbevaringsbokser for verdisaker og penger. Se mer informasjon under fanen "fakta" for hvert hotell. Vi anbefaler at du leier en bankboks under oppholdet på destinasjonen. Noen hotell krever et depositum som betales lokalt på stedet. Kontakt vår reiseledelse for informasjon om nærmeste depositumsalternativ dersom du bor på et hotell/leilighetsalternativ hvor de ikke kan tilby oppbevaring. Husk at bolig-/reiseforsikringen har en øvre grense for kontanterstatning ved evt tyveri. Se gjennom forsikringsdekningen før du reiser. Du finner informasjon om Apollos reiseforsikring her!
Flere land har innført røykeforbud, som bl.a. betyr at det ikke er tillatt å røyke på offentlige steder som restauranter, kafeer o.l. De aller fleste hotellene tillater ikke at det røykes i rom/leiligheter, med unntak av på balkongen/terrassen der det som regel er tillatt å røyke. Noen hotell har også forbud mot røyking på balkongen. Det er ellers forskjellig praksis når det gjelder røyking i fellesområder ute og inne på hotellene, og noen hotell kan være totalt røykfrie. Spør i resepsjonen om hva som gjelder på ditt hotell. Reagerer man allergisk på sigarettrøyk, er man selv ansvarlig i valg av hotell. Sjekk derfor ved bestilling.
Mange av våre hotell tilbyr i dag internett via kabel eller Wi-Fi, men du kan ikke regne med at forbindelsen er like rask og stabil som den du er vant til hjemmefra. Det er vanligvis mange personer på samme nettverk og forbindelsen må dekke et stort område. Apollo tar ikke ansvar for kvaliteten på hotellets internett/wifi.
Bruk av rom/leiligheter Hvis du ikke sjekker inn på hotellet, eller ikke gir beskjed til oss eller hotellet om at du ankommer senere, blir hotellbestillingen annullert. Det gis ingen refusjon av ubenyttet hotell. Det er ikke tillatt å la andre enn dem som er oppført i reisebeviset dele eller bo i leiligheten/rommet selv for kortere tid, uten at dette er avtalt med oss på forhånd. Prisene for tilleggsgjester vil variere fra hotell til hotell. Enkelte hoteller tillater ikke at gjester som ikke bor på hotellet besøker eller benytter fellesarealene. Rommets/leilighetens beliggenhet i hotellet Rom og leiligheter kan ha forskjellig beliggenhet i ett og samme anlegg. Utsikt, solforhold og ev. forstyrrelser kan variere mye. Får man mindre attraktiv beliggenhet er dette normalt ikke grunnlag for prisavslag. Det er hotellene som fordeler rommene og vi kan derfor ikke på forhånd bekrefte hvor i hotellet man vil bo eller om det f.eks. er morgensol eller kveldssol. Noen rom har betegnelsen «vender mot havet» - dette betyr ikke at det har havutsikt.
Bad Badene har ofte smale avløpsrør som ikke er beregnet på det store antall mennesker som kommer i høysesong. Dette kan også medføre at det av og til kan oppstå lukt fra rørene. På mange hoteller, spesielt i Hellas, må man derfor legge toalettpapir i en beholder ved siden av toalettet for å unngå at rørene tettes. På enklere hotell har badene ofte ikke dusjforheng eller baderommatte, dusjen kan være en hånddusj, og sluket kan være mindre effektivt enn hjemme. Barnesikringstiltak Man kan ikke forvente at det er samme standard for barnesikringstiltak på våre reisemål som de vi har her i Norge. Imidlertid skal forskriftene i det enkelte land følges.
Kredittkortopplysninger ved innsjekk Ved innsjekking på hotellet blir man ofte bedt om å fremvise bankkort/kredittkort, slik at hotell kan reservere et beløp for ev. utgifter som påløper under oppholdet. Har man ikke bankkort/kredittkort må man regne med å deponere et beløp i kontanter. Vær oppmerksom på at beløpet kan være reservert i opptil to uker etter hjemkomst. Resepsjonsservice På hotellene fungerer dette stort sett som i Norge. Leiligheter, bungalower og enklere pensjonater har ofte begrenset eller ingen resepsjonsservice. Egen vekking anbefales (mobiltelefon/vekkerklokke). Man er selv ansvarlig for fremmøte til riktig tid ved utflukter og hjemreise. Finner hjemreisen sted tidlig på morgenen eller om natten må ting som er oppbevart i resepsjonen hentes kvelden før.
Reparasjoner og byggearbeid Våre kontrakter blir inngått et år i forveien, og det kan derfor skje at det påbegynnes bygge- og renoveringsarbeider på hotellene i mellomtiden. Hotellene vil prøve å regulere dette slik at gjester i minst mulig grad blir berørt. Reparasjoner eller vedlikehold av f.eks. svømmebasseng skjer med jevne mellomrom. Byggearbeider er vanlig i turistområder, og de reisende må til en viss grad være forberedt på å bli berørt av dette. Graden av støy vil variere med hvilke arbeider som utføres. Arbeidene kan omfatte alle trinn i en byggeprosess som grunnarbeider med pigging i fjell, anleggstrafikk til/fra byggeplassen, oppføring av nybygg samt innredning og ferdigstillelse. Der vi er kjent med byggestøy, vil vi informere om det under omtale av bostedet eller området på nettsidene våre. Byggearbeider som foregår utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotelledelsen eller turoperatøren. Byggeskikk og klimatiske forhold På mange reisemål er luftfuktigheten atskillig høyere enn her hjemme. Dette, sammen med lokal byggeskikk, gjør at rom og leiligheter kan oppleves som fuktige. Det kan også være lytt mellom rom og leiligheter. Forstyrrelser Mange av våre hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv, og dagliglivet går sin gang også i turistsesongen. Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av de lokale myndighetene. De kan være vanskelige å påvirke. På de hotellene som har bar må man regne med at enkelte leiligheter/rom kan forstyrres av musikken eller støy fra gjester. Dersom man velger et større hotellanlegg med aktiviteter og underholdning, må man være forberedt på at dette kan oppfattes som forstyrrende uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag. Varelevering og søppeltømming foregår gjerne tidlig om morgenen, og kan være forstyrrende for enkelte leiligheter/rom. I muslimske land kan utrop fra moskeene høres på de fleste hotellene. Mange steder kan man bli forstyrret av hanegal og hunder som bjeffer. De fleste hoteller har ordensregler slik at alle gjester skal trives, men i blant kan andre hotellgjester være til sjenanse. Dersom man opplever problemer på hotellet er det viktig at man tar kontakt med Apollos reiseledere snarest mulig, slik at de kan kontakte hotellet eller de støyende gjestene med en gang. Vårt personale på reisemålet ble i dette tilfellet først gjort oppmerksom på deres problemer på hotellet dagen før ved hjemreise.