Apollo reiseleder

Apollo som arbeidsplass

Etikk, bærekraft og samfunnsansvar er hjørnesteiner i Apollos virksomhet, og det gjennomsyrer både det interne arbeidet og samarbeidet med eksterne leverandører og partnere. Barns rett til beskyttelse og alles rett til gode arbeidsforhold er spesielt viktig for oss når vi beveger oss i et globalt miljø, hvor dette ikke alltid er en selvfølge.​

Apollos ambisjon er at alt personell skal være opplært, motivert og forpliktet til å utføre sine oppgaver på en ansvarlig og bærekraftig måte. Ved å kontinuerlig lære opp og informere ansatte, skaper Apollo et fundament som gjør det mulig å effektivt integrere bærekraftsarbeid i virksomheten. Tydelige retningslinjer og retningslinjer beskriver både Apollos regler så vel som verdier og tilnærminger – hvordan vi opptrer i hverdagen. Her kan du lese mer om hvordan vi i DERTOUR Group jobber med bærekraftsspørsmål. Her kan du ta del i Apollos bærekraftsrapporter.

Code of conduct

Etiske retningslinjer er Apollos viktigste grunnlag. Den inneholder etiske retningslinjer, prinsipper og verdier som selskapets ansatte og forretningspartnere skal signere og følge i henhold til arbeidsavtaler eller forretningskontrakter. Brudd på Apollos etiske retningslinjer er brudd på en arbeids- eller forretningsavtale.

Apollos kontor

  • Det er iverksatt betydelige tiltak for å tilpasse og forbedre prosesser og rutiner, innkjøps- og forbruksatferd ved Apollos kontorer og filialer i Skandinavia. Det er satt strenge retningslinjer for innkjøp og miljø- og bærekraftsaspektet er en obligatorisk del av innkjøpspolitikken. Områder som dekkes: kontorrekvisita, rengjøringsmidler, kaffe og frukt, trykking og kopiering, servicekontrakter etc. Alle bedriftskontrakter har ufravikelige bestemmelser om nødvendigheten av å ha et fungerende bærekraftsarbeid.

  • All boks, mat og papir blir resirkulert. Batterier og lyspærer samles inn separat. Lavenergilamper er et must. Unødvendige reiser unngås og nettmøter brukes i stedet. Papirreduksjon er nøkkelen i et digitalt miljø og passer godt med Apollos bærekraftstrategi.

  • Hovedkontoret er effektivisert, flere energibesparende tiltak er gjort og gjenvinning har fått ekstra fokus og varsomhet.

  • På destinasjonene ble et større prosjekt satt i gang og fullført i 2020 for å redusere papirforbruket. Nesten all informasjon som tidligere ble trykt er nå digitalisert.

  • I 2019 var målet å redusere forbruket per ansatt (kWh) med 5 % sammenlignet med 2018, og Apollo klarte å redusere det med gjennomsnittlig 7 %. 2020 var et overgangsår hvor hovedmålet var å håndtere pandemien. Ettersom de fleste ansatte ikke jobbet fra kontorene, vil referanseåret for fremtidig målsetting og aktiviteter være basert på 2019-tall. Derfor er målet for reduksjonen i 2022 satt til et gjennomsnitt på 7 %.