Informasjon om flyforsinkelser

Forsinkelser kan oppstå og kan skyldes tekniske feil, værforhold eller opphopning av trafikken i luften. Ved en eventuell flyforsinkelser gjør Apollo og flyselskapet alt for å redusere konsekvensene av forsinkelsen. På denne siden finner du alt om aktuelle forsinkelser av lengre varighet (mer enn 3 timer), regler for kompensasjon, forsinkelsesbevis og ofte stilte spørsmål.

Rettigheter etter Lov om pakkereiser

Forsinkelser på utreisen

Ved kjøp av en pakkereise kan du ha krav på kompensasjon dersom flyet er forsinket på utreisen, i henhold til Alminnelige vilkår for pakkereiser. Nedenfor ser du hva du kan ha rett til i kompensasjon. Vær oppmerksom på at kompensasjon gjelder for pakkereiser. Har du kjøpt kun flyreise har du ikke rett til kompensasjon.

Kompensasjon ved flyforsinkelser

Reiselengde

Lengde på forsinkelse ved ankomst

Medfører det kompensasjon?

Hvilken kompensasjon?

1-4 døgn

Under 6 timer

Ingen

Ingen

1-4 døgn

Over 6 timer

Ja

1 dagsandel *

5-8 døgn

Under 8 timer

Ingen

Ingen

5-8 døgn

Over 8 timer

Ja

1 dagsandel *

Over 8 døgn

Under 12 timer

Nei

Ingen

Over 8 døgn

Over 12 timer

Ja

1 dagsandel *

*Beløpet beregnes av reisens pris, med fratrekk for forsikringer og eventuelle tilleggsytelser. 1 dagsandel motsvarer 1/7 del (for 7 overnattinger) og 1/14 del (for 14 overnattinger). Skyldes forsinkelsen tiltak fra luftfartsmyndighetene, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre, lignende forhold arrangøren eller transportøren ikke har innvirkning på, fordobles fristene over (jfr. Alminnelige vilkår for pakkereiser pkt. 8.2f). Dersom du har krav på kompensasjon utbetales en dagsandel av reisens pris fratrukket forsikringer, rabatter og eventuelle tilleggsytelser. Berettiget kompensasjon sendes ut automatisk sammen med et forsinkelsesbevis. Ved forsinkelser som ikke berettiger til kompensasjon kan forsinkelsesbevis lastes opp på apollo.no (se nedenfor). Forsinkelser på hjemreisen Ved forsinkelser på hjemreisen må den reisende selv vanligvis dekke eventuelle utgifter hvis man kommer for sent til fly, tog- eller bussforbindelser, til hotellovernatting o.l., med mindre forsinkelsen anses som en mangel i henhold til reisevilkårene. Man kan imidlertid søke om å få dekket disse utleggene via sin reiseforsikring. Ved lengre forsinkelser på hjemreisen sendes det ut et forsinkelsesbevis for bruk til forsikringsselskapet. Ved kortere forsinkelser kan forsinkelsesbevis lastes opp på apollo.no (se nedenfor). Rettigheter etter EU-forordning 261/2004 Forsinkelser på 2, 3 eller 4 timer og mer (avhengig av om det er innenfor eller utenfor EU, og flyavstand) gir flypassasjerene rettigheter i henhold til EU-forordning 261/2004 som følger: - Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden. NB! Dette gis kun så lenge det ikke forsinker flyet ytterligere. (Gjelder ikke for barn under 2 år). - Hotellinnkvartering der dette anses som nødvendig. Dette avgjøres i hvert enkelte tilfelle, og informasjon blir gitt på flyplassen. - 2 telefonsamtaler, normalt maks. 2 min., 2 faks eller 2 mail. De ovennevnte rettighetene gjelder for: 1. Alle flyvninger med avstand opp til 1500 km etter to timer 2. Alle flyvninger innenfor EU med avstand mer enn 1500 km etter tre timer 3. Alle flyvninger utenfor EU med avstand 1500-3500 km etter tre timer 4. Alle flyvninger utenfor EU med avstand mer enn 3500 km etter fire timer Blir din flyvning forsinket, kan du kreve kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/04. Du må oppfylle følgende kriterier: - Flyreisen startet fra en flyplass innen EU. - Flyreisen ankom en flyplass innen EU med et EU-registrert flyselskap. Alternativt en flyplass utenfor EU, men med et et EU-registrert flyselskap. - Du må ha vært om bord på den aktuelle flyvningen. - Gjelder om flyet ankom mer enn 3 timer for sent til reisemålet. - Forordningen gjelder ikke om forsinkelsen skyldtes uforutsette hendelser som dårlig vær, streik, uforutsette sikkerhetstiltak o.l. Eventuelle krav etter EU-forordningen skal rettes til det transporterende flyselskap. Flyselskapet kan trekke fra eventuell erstatning som allerede er utbetalt etter Lov om pakkereiser. Etter EU-forordning 261/2004 har den reisende rett til å trekke seg fra reisen hvis forsinkelsen er på mer enn 5 timer fra fastsatt avgangstid. I slike tilfeller refunderes kostnaden for flyreisen, men ikke den øvrige delen av pakkereisen (hotell, transport m.m.) dersom du har kjøpt en pakkereise. Eksakt beløp for refusjon oppgis av Apollo. Vær spesielt oppmerksom på at innsjekket bagasje er sikkerhetsklarert for flyvningen. Hvis flyselskapet ikke har mulighet til å hente den ut fra flyet, vil den bli ettersendt.

Last ned forsinkelsesbevis

Dato

Fly nr.

Fra/til

Forsinkelsesbevis (last ned pdf)